ONE VERSION IS THAT THE MAIN DEITY (MOOLA VIGRAHAM) IS NOT "PERUMAL" OR "MAHAVISHNU" AND THAT OF "MURUGAN" AND THE VAISHNAVITES HAVE DELIBERATELY HIDDEN THE FOREHEAD OF THE STATUE WITH A BIG THIRUNAMAM !
THE OTHER VERSION IS THAT THE VIGRAHAM IS THAT OF "AMBAL" AND NOT "PERUMAL" OR "MURUGAN" AT ALL !
I have given - many times - Tirumala vishnu ref from Silappadikaram
Mudal azhawar - clearly mentions - Thazh sadayum , neel mudiyum pasuram - that the tirumal lord has both attributes
Vishnu and Ambal - wait for some time. i will post manimangalam - Mannargudi in my Ramayanam post. I want to visit manimangalam once but not finding time. I will visit, check a thing and post.
Initially - Siva , Vishnu and Ambal are all worshipped as a same in different format. Give me a weeks time.
There is a Book by Mr. Suba Venkataraman on "Tirumalai Ariya mudiyatha Ariya Thagavalgal" published by LKM Publication , T. Nagar, it is a very interesting one.
You can go through that book and gives lots of information and comparisons. The statue of Sri Balaji is not from the earth and it is consists of Sri Alamelumanga (Sri Bala), Sri Vishnu and Sri Sivan.
In 1904., when A.S.I Epigraphist l visited this town, the Brahmins living there hidden the inscription in to the well buried under ground and thrown in to pits. If you see ARE you will find these words.
More over during Sayana period there was war, the king requested Sringeri math acharya to give up Venkata giri. This too have evidences in ARE.
So the question of no mention in Sangam poetry and question vishnu standing are answered.
The same lines also mention Kaviri viyan peru thiruthik (srirangam) thiruvamar marban kidandha vannamum ( the other form of sayana sai)
Then it goes further on Thirumal Kundram - ( azhagar koil)
Simillarly Paripadal mentions on Azhagar koil - where krishna is sitting with Balarama -
So the theory of Vishnu was worshipped only in reclining position is not right.
Poigai Azhwar:
இடந்தது பூமி எடுத்தது குன்றம்,
கடந்தது கஞ்சனைமுன் அஞ்ச, - கிடந்ததுவும்
நீரோத மாகடலே நின்றதுவும் வேங்கடமே,
பேரோத வண்ணர் பெரிது. 39
ஏற்றான் ( one who has bull as vahanam ) புள்ளூர்த்தான் ( one on the bird)எயிலெரித்தான் ( one who burnt the 3 forts) மார்விடந்தான் ( pl explain)
நீற்றான் ( one who wear vibhuthi) நிழல்மணி வண்ணத்தான்,( one who is blue like a ratna) - கூற்றொருபால் மங்கையான் ( who has a woman on one side) பூமகளான் ( one who has the lady of flower) வார்சடையான்,( Jada Magudan 0 நீண்முடியான் ( Long heir) கங்கையான் ( the husban of Ganga) நீள்கழலான் ( Long legs which measured the 3 world) காப்பு. ( song no 2155)
He stood at Vengadam, sat at Vinnagar, sayana at Thiruveha and Walked at Thirukkovalur. Azhwar clearly mentions the 4 postures of vishnu and the temples.
பொன்திகழ மேனிப் புரிசடையம் புண்ணியனும்,
நின்றுலகம் தாய நெடுமாலும், - என்றும்
இருவரங்கத் தால்திரிவ ரேலும், ஒருவன்
ஒருவனங்கத் தென்று முளன் ( 2179) Siva and Vishnu are two different forms but each one is always in the other. ( Harihara) oruvan angathu endrum ulan.
Boodathalawar
சென்ற திலங்கைமேல் செவ்வேதன் சீற்றத்தால்,
கொன்ற திராவணனைக் கூறுங்கால், - நின்றதுவும்
வேயோங்கு தண்சாரல் வேங்கடமே, விண்ணவர்தம்
வாயோங்கு தொல்புகழான் வந்து.
துணிந்தது சிந்தை துழாயலங்கல், அங்கம்
அணிந்தவன்பே ருள்ளத்துப் பல்கால், - பணிந்ததுவும்
வேய்பிறங்கு சாரல் விறல்வேங் கடவனையே,
வாய்திறங்கள் சொல்லும் வகை
பயின்ற தரங்கம் திருக்கோட்டி, பன்னாள்
பயின்றதுவும் வேங்கடமே பன்னாள், - பயின்ற
தணிதிகழும் சோலை யணிநீர் மலையே
மணிதிகழும் வண்தடக்கை மால்
வெற்பென் றிருஞ்சோலை வேங்கடமென் றிவ்விரண்டும்
நிற்பென்று நீமதிக்கும் நீர்மைபோல், - நிற்பென்
றுளங்கோயி லுள்ளம்வைத் துள்ளினேன், வெள்ளத்
திளங்கோயில் கைவிடேல் என்று.
In these 2 songs Azwar explains the Hill. The monkeys, The male elephant giving food with honey போதறிந்து வானரங்கள் பூஞ்சுனைபுக்கு, ஆங்கலர்ந்த
போதரிந்து கொண்டேத்தும் போது,உள்ளம் - போது
மணிவேங் கடவன் மலரடிக்கே செல்ல,
அணிவேங் கடவன்பே ராய்ந்து
பெருகு மதவேழம் மாப்பிடிக்கி முன்னின்று,
இருக ணிளமூங்கில் வாங்கி, - அருகிருந்த
தேன்கலந்து நீட்டும் திருவேங் கடம்கண்டீர்,
வான்கலந்த வண்ணன் வரை
Pei Azhwar
பாற்கடலும் வேங்கடமும் பாம்பும் பனிவிசும்பும்,
_ற்கடலும் _ண்ணுல தாமரைமேல், - பாற்பட்
டிருந்தார் மனமும் இடமாகக் கொண்டான்,
குருந்தொசித்த கோபா லகன். 32
உளன்கண்டாய் நன்னெஞ்சே. உத்தம னென்றும்
உளன்கண்டாய், உள்ளுவா ருள்ளத் துளன்கண்டாய்,
விண்ணெடுங்கக் கோடுயரும் வீங்கருவி வேங்கடத்தான்,
மண்ணெடுங்கத் தானளந்த மன்
This song explains that the lord has both the attributes.
தாழ்சடையும் நீண்முடியும் ஒண்மழுவும் சக்கரமும்,
சூழரவும் பொன்னாணும் தோன்றுமால், சூழும்
திரண்டருவி பாயும் திருமலைமேல் எந்தைக்கு,
இரண்டுருவு மொன்றாய் இசைந்து
The Moorti has both a jada magudam ( u can see on thursdays when the kreedom is removed) and the back side has the hair. The adornment of Nagabarana and Peetambara also is mentioned.
G.O No 678, 679 Public 12th Aug 1904 Please read page No 4,5,6 carefully.
I also read more books pertaining this all Government Notifications and some records prove that the Tirumala Temple is Subramanya Swamins.
But the Government turned its deaf as it is getting a huge income from the temple and it is giving employment to millions of people.
No doubt the officials and politicians are benefited by this temple.
The Huge Statue is made with a single Saligrama which reflects the rays from saturn in to the human that activates mind and people visit this place are getting a change.
Go to ASI/ and ref that notification and post your views.
More may come in support of this claim, after seeing your reply.
The Naalayira Divya Prapantham is not the originol onr. It has many suspected words Ippadium sollalam. Ippidiyum oru Artham varum etc.
You know the original one was destroyed in 1890? When there was case in Madras Court?
The court didn't accept this Nalayiradivya prabandam as an evidence. It was in palm leaves no doubt but ver new one at that time. Court asked for Moola patram which Jeer refused to show and said it was destroyed then court asked to produced the torn pieces. The jeer went back!
The whole discussion is - Balaji dose not have changu and chakra. The one in the video has. This is the clipping of some telugu movie. The Changu and Chakram are attached to the moolavar from the shoulders and the angavastram covers it.
Try to get a Thomal or Archana seva ticket on a thursday. You can see the lord clearly. His Chadai, hands and the eyes will be clearly visible. Other darshans on thursdays - till 4 pm you can see. But since in general darshan - they dont allow closely - you cant see clearly but you can observe. After 5 Pm - lord will be covered with Pushapangi.